Funkcja zarządzania zasobami ludzkimi i jej rola w procesach organizacyjnych

News
Zmiana roli funkcji kadrowej
 
Spośród wszystkich funkcji wsparcia, funkcja HRM (Human Resource Management) jest krytycznym elementem każdej organizacji. Poza finansami, które stanowią siłę napędową funkcji wsparcia organizacyjnego, zadaniem HRM, bardziej niż jakiejkolwiek innej funkcji wsparcia, jest zapewnienie realizacji polityk i procedur organizacyjnych oraz załatwianie wszelkich skarg pracowników. Na przykład, w wielu organizacjach często zdarza się, że funkcja HRM łączy w sobie zatrudnianie, szkolenia, pomoc w trakcie ocen, mentoring pracowników oraz decydowanie o strukturze płac i ocenach. Oznacza to, że funkcja HRM ma swoje zadanie wycięte, w którym musi dbać o "ludzką" stronę procesów organizacyjnych. Biorąc pod uwagę fakt, że pojawienie się sektora usług (IT, Usługi Finansowe, BPO) sprawiło, że kluczowymi aktywami organizacji są ludzie, znaczenie funkcji HRM wzrosło skokowo dzięki przeważającemu udziałowi sektora usług. Dało to impuls wielu aspirującym profesjonalistom z branży HR do podjęcia próby zrobienia kariery w tej dziedzinie dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na specjalistów z dziedziny HR.
 
Zmiana koncepcji z reaktywnej na proaktywną
 
Wiele osób myśli o kierowniku działu kadr jako o kimś, kto zajmuje się skargami pracowników, pojawia się w czasie oceny i generalnie jest przydatny tylko wtedy, gdy jest naprawdę potrzebny. Jest to klasyczny, stary świat myślenia, w którym menedżerowie HR ograniczali się tylko do tych działań. Powodem takiego pojmowania jest fakt, że większość z nas jest przyzwyczajona do naszych rodziców i innych osób starszego pokolenia, które nazywają kierowników działów kadr urzędnikami ds. pracy, których jedyną funkcją jest zajmowanie się płacami i sporami. Czasy się jednak zmieniły i w ostatnich dziesięcioleciach funkcja kadrowa stała się sama w sobie kluczową funkcją, w której pracownicy działu kadr są proaktywni i zapobiegliwi. Oznacza to, że kierownicy działów kadr przewidują kryzysy i uprzedzają je, zamiast czekać na ich pojawienie się, a następnie je rozwiązywać.
 
zasoby ludzkie w firmie
 
Ponadto, w odróżnieniu od wcześniejszych pokoleń, w których istniały szanse na strajki i lokauty organizacji w sektorze produkcyjnym, w sektorze usług nie ma na nie miejsca, dlatego też rola specjalistów ds. zasobów ludzkich ewoluowała do tego stopnia, że przeszli oni z trybu reaktywnego do proaktywnego. Oznacza to, że w wielu międzynarodowych korporacjach specjaliści ds. zasobów ludzkich regularnie organizują tzw. spotkania indywidualne lub indywidualne z pracownikami, aby spróbować zrozumieć ich skargi, uzyskać informacje zwrotne i ogólnie skupić się na tym, jak zapobiegać wszelkim kryzysom.
 
Profesjonaliści HR i zapotrzebowanie na kursy HR
 
Rzeczywiście, poza zatrudnianiem, szkoleniem i listą płac, które nadal mają duże znaczenie dla HRM, dodanie wyżej wymienionych działań dodało odrobiny blasku temu, skądinąd nudnemu zawodowi. Nic dziwnego, że w takich instytutach jak XLRI obserwuje się gwałtowny wzrost zapotrzebowania na ich kursy z zakresu HR. Ponadto, nawet w innych instytutach zarządzania, zwiększa się liczba absolwentów, którzy wybierają HR jako swoją specjalizację. Wszystkie te tendencje wskazują na to, że zawód HR jest obecnie bardzo poszukiwany i nie jest spychany na margines.
 
Profesjonaliści z branży HR dobrze się bawią
 
Zmieniająca się rola funkcji HRM jest szczególnie widoczna w sektorze IT i BPO, gdzie angażują się oni również w organizację imprez wyjazdowych, które odbywają się w ośrodku wypoczynkowym lub w hotelu i dają pracownikom szansę na swobodną i powolną burzę mózgów poza biurem. Ta tendencja sprawiła, że dział HRM jest bardzo zajęty, ponieważ dużo planowania idzie w kierunku organizacji tych wydarzeń i rzeczywiście, w międzynarodowych firmach takich jak Fidelity, jest to obecnie obsługiwane przez dedykowany personel HR, oprócz stałych pracowników.